INSIDE – GOG / P2P / FitGirl
بازی Inside اینساید یک بازی فکری پلتفرمر و ماجراجویی است که در سال ۲۰۱۶ توسط استودیوی Playdead توسعه و منتشر شد. این بازی ابتدا در ژوئن ۲۰۱۶ برای ایکس باکس وان عرضه شد، سپس در جولای همان سال برای PC کامپیوتر، در آگوست برای پلی استیشن ۴، در دسامبر ۲۰۱۷ برای آیاواس، در ژوئن ۲۰۱۸ برای نینتندو سوئیچ و در ژوئن ۲۰۲۰ برای مکاواس در دسترس قرار گرفت. بازیکن در این بازی کنترل یک پسرک را در دنیایی دیستوپیایی به عهده میگیرد و باید با حل پازلهای محیطی از مرگ اجتناب کند. Inside به عنوان دنبالهروی معنوی Limbo (اثر سال ۲۰۱۰ پلیدِد) شناخته میشود و از گیم پلی مشابه با سبک ۲.۵ بعدی بهره میبرد. پلیدِد کار روی بازی Inside را بلافاصله پس از انتشار Limbo آغاز کرد و در ابتدا از موتور اختصاصی Limbo استفاده نمود. سپس برای سادهتر کردن فرآیند توسعه، تیم به موتور یونیتی مهاجرت کرد و با اضافه کردن روتینهای رندرینگ شخصیسازیشده—که بعدها به صورت متنباز منتشر شد—سبک بصری منحصربهفردی خلق کرد. بخشی از هزینههای توسعه این بازی از طریق کمک مالی مؤسسه فیلم دانمارک تأمین شد. Inside برای اولین بار در کنفرانس ای۳ ۲۰۱۴ مایکروسافت رونمایی شد و قرار بود در سال ۲۰۱۵ منتشر شود، اما نهایتاً تا سال ۲۰۱۶ به تعویق افتاد. Inside با استقبال گستردهای از سوی منتقدان مواجه شد و به عنوان گامی رو به جلو نسبت به Limbo توصیف گردید. جهتگیری هنری، فضاسازی عمیق و گیمپلی هوشمندانه آن مورد تحسین قرار گرفت. این بازی نامزد جوایز متعددی از جمله «بازی سال» شد و چندین جایزه مستقل برای دستاوردهای فنی کسب کرد. همچون Limbo، عنوان Inside در فهرستهای متعددی از «برترین بازیهای ویدیویی تاریخ» که توسط رسانههای معتبر صنعت بازی گردآوری شدهاند، جای گرفته است.
گیم پلی Inside
بازی Inside یک عنوان پلتفرمر پازلی است که در آن بازیکن کنترل یک پسر بینام (یا جوانی ناشناس) را بر عهده میگیرد که در محیطی سورئال و عمدتاً تکرنگ به سبک بازیهای پلتفرمر ۲.۵ بعدی گشتزنی میکند. فضای بازی تاریک است و از رنگ تنها برای برجستهکردن شخصیت اصلی و بخشهای خاصی از محیط استفاده شده است. بازی بهطور کلی ساکت است و تنها گاهی با نشانههای موسیقایی، صداهای پسرک، پارس سگها، صدای تجهیزات و افکتهای صوتی همراه میشود. بازیکن میتواند پسرک را برای راه رفتن، دویدن، شنا کردن، بالا رفتن و استفاده از اشیا جهت غلبه بر موانع و پیشروی در بازی هدایت کند. همچنین در بخشی از بازی، پسرک توانایی کنترل اجساد برای حل برخی پازلها را به دست میآورد — مکانیکی که مارتی اسلیوا از آیجیان آن را مشابه مکانیک بازی The Swapper دانسته است. در نقاط مختلف بازی، بازیکن میتواند اتاقهای مخفی حاوی گویهای درخشان را کشف کند. اگر تمام این گویها در طول بازی غیرفعال شوند، پایان جایگزین بازی باز میشود. پسرک (یا جوان) میتواند به روشهای متعددی جان خود را از دست بدهد؛ از جمله غرق شدن، اصابت گلوله یا دارت آرامبخش، حمله سگها، به دام افتادن توسط ماشینهای امنیتی، متلاشی شدن بر اثر امواج انفجار و موارد دیگر. همانند بازی قبلی استودیو (Limbo)، این مرگها به شکلی واقعگرایانه و اغلب با جزئیات گرافیکی به تصویر کشیده شدهاند — اما با شدتی بسیار بیشتر که باعث شده بازی از سوی سازمان ESRB در رده سنی Mature (بالغین) قرار بگیرد، برخلاف رده Teen (نوجوانان) که به Limbo اختصاص یافته بود. در صورت مرگ شخصیت، بازی از آخرین چکپینت ذخیرهشده ادامه مییابد.
ارسال دیدگاه